6.1 C
Județul Bihor
miercuri, 15 octombrie, 2025
AcasăEconomicPovara Fiscală Crescândă în 2024: Impactul Asupra Mediului de Afaceri

Povara Fiscală Crescândă în 2024: Impactul Asupra Mediului de Afaceri

- Advertisement -

În debutul noului an, observăm o amplă creștere a taxelor și impozitelor, împreună cu restricții severe aplicate regimurilor fiscale avantajoase, reprezentând o provocare majoră pentru mediul de afaceri.

Prin modificările ample aduse taxelor și impozitelor, anul 2024 marchează, însă, și o încălcare a promisiunii guvernanților, care după creșterile de taxe decise în 2022 au promis că în 2023 și 2024 nu vor veni cu noi decizii de majorare a poverii fiscale. Au încălcat promisiunea în 2023, iar acum promit același lucru pentru 2024. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor (schimbări aduse prin OUG 115/2023 – PwC) Se modifică una dintre condițiile pentru încadrarea unei persoane juridice române ca microîntreprindere, în sensul că persoana juridică română respectivă trebuie să aibă asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și să fie singura microîntreprindere stabilită de către asociați/acționari. Condiția anterioară prevedea ca persoana juridică română să aibă asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei microîntreprinderi. Totodată, se introduce o nouă condiție pentru încadrarea ca microîntreprindere: persoana juridică respectivă să fi depus la termen situațiile financiare anuale. Se introduce o nouă prevedere care precizează că limita de 500.000 euro se calculează cumulând veniturile persoanei juridice cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta, așa cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii. Anul fiscal 2023 este ultimul an în care sumele reprezentând sponsorizări/burse și sumele reprezentând costurile cu achiziția de aparate de marcat electronice fiscale, rămase de reportat, se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.

Din 1 ianuarie 2024, cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor devin: 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 de euro și care nu desfășoară activitățile pentru care se datorează cota de 3% 3%, pentru microîntreprinderile care: realizează venituri peste 60.000 de euro; sau desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile cu personalitate juridică care nu sunt entități transparente fiscal, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.


Impozitul pe venitul persoanelor fizice a căror sursă nu a fost identificată (schimbări aduse prin Legea 296/2023 – KPMG) Orice venituri constatate de organele fiscale a căror sursa nu a fost identificată se impun cu o cotă de 70% aplicată asupra bazei impozabile ajustate (cota aplicabilă actualmente este de 16%). Această prevedere s-ar aplica începând cu veniturile aferente lunii iulie 2024. Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare (schimbări aduse prin Legea 296/2023 – KPMG) Acest nou tip de impozit este un venit al bugetului de stat și se va datora de către: persoanele fizice care au în proprietate (inclusiv proprietate comună) clădiri rezidențiale situate în România a căror valoare impozabilă depășește 2.500.000 lei (aproximativ 500.000 euro). Astfel, se va aplica o cotă de 0,3% pe diferența dintre valoarea impozabilă a clădirii rezidențiale și plafonul de 2.500.000 lei. Se declară și se plătește până la data de 30 aprilie inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul.Se va datora, așadar, în 30 aprilie 2024 pentru anul 2024. persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme care trebuie înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei (aproximativ 75.000 euro). Obligația se stabilește prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei. Se declară și se plătește până la data de 31 decembrie inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul. Se va datora, prin urmare, la 31 decembrie 2024 pentru anul 2024. Comentariu KPMG În cazul autoturismelor, impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predareaprimirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior. Așadar, dacă persoana fizică sau juridică a dobândit autoturismul în 2018, de exemplu, nu datorează nimic. Dacă, însă, l-a dobândit în martie 2019, datorează acest impozit pentru 3 luni din anul 2024 și nu va mai datora pe viitor. Ca ultim exemplu, dacă respectivul autoturism se va fi achiziționat în martie 2024, impozitul se va plăti pentru 9 luni în 2024 și apoi pe ani întregi din 2025, respectiv fracțiuni de ani, pînă se încheie cei 5 ani de aplicare.

Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA) (schimbări aduse prin Legea 296/2023 – KPMG) Din anul 2024, crește cota de TVA de la 9% la 19% pentru: livrarea de bere fără alcool; alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs), cu excepția cozonacului și a biscuiților. Crește cota de TVA de la 5% la 9% pentru: livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, eco, tradiționale; livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale (suprafața utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA). Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare, iar definiția „locuinței care în momentul livrării poate fi locuită ca atare” se modifică în sensul că aceasta trebuie să aibă: acces liber individual la spațiul locuibil, fără tulburarea posesiei și a folosinței exclusive a spațiului deținut de către o altă persoană sau familie; acces la energie electrică și apă potabilă, evacuarea controlată a apelor uzate și a reziduurilor menajere; locuința este formată cel puțin dintr-un spațiu pentru odihnă, un spațiu pentru pregătirea hranei și un grup sanitar; finisaje exterioare și finisaje interioare; instalații sanitare și obiecte sanitare; instalații electrice. livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență, cu emisii scăzute, inclusiv a kiturilor de instalare, precum și a tuturor componentelor necesare achiziționate separate destinate locuințelor/clădirilor administrației publice centrale sau locale cu excepția societăților comerciale; livrarea și instalarea de componente pentru repararea și/sau extinderea sistemelor ca parte componentă a livrărilor de construcții, sau ca extraopțiuni la livrarea unei construcții; accesul la bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9321 și 9329, târguri, expoziții, cinematografe și evenimente culturale, altele decât cele scutite de taxă; accesul la evenimente sportive.

Link : https://www.profit.ro/taxe-si-consultanta/2024-aduce-taxele-marite-de-catre-guvern-impozitul-pe-cifra-de-afaceri-restrictii-tot-mai-dure-la-microintreprinderi-cresteri-de-tva-si-de-accize-povara-mai-mare-pentru-pfa-obligativitatea-efactura-21447092

Sursa : profit.ro

Sursa foto: ZdG.md

Publicitatespot_img
Publicitate
Stiri de citit
Publicitatespot_img